“Зная” е равно на “Виждам”
“Зная” е равно на “Виждам”
Събирането на референтен снимков материал е най-лесната част. Трудното обаче е КАК да използваме референциите ПРАВИЛНО!
Окото на прохождащия художник все още не е тренирано достатъчно, за да “вижда” правилно. Като тук акцент има думата “правилно” (да вижда и разбира истинската форма и да я интерпретира вярно).
За да виждаме и разбираме формата, трябва първо да знаем. За да знаем, трябва преди това да проведем серия от учебни рисунки.
Учебните рисунки или още казано “стъдита” ще увеличат знанията ни по СТРУКТУРА.
Казано по най-лесният начин: За да нарисуваме убедително човек, трябва да познаваме структурата му (анатомия), а това ще стане след като учим и рисуваме.
– Учим и рисуваме скици на човешка анатомия -> опознаваме структурата на човек -> можем да създаваме убедителни дизайни на човешки персонажи.
– Учим и рисуваме скици на сгради и техните съставни части -> опознаваме структурата им -> можем да рисуваме убедителни environment дизайни.
– Учим и рисуваме скици на крокодили -> опознаваме структурата на крокодила -> можем да създадем стилизиран персонаж на крокодил.
… Няма да продължавам повече, схванахте идеята.
Как да провеждаме правилно учебни рисунки?
Първо нека дефинираме целта на учебните рисунки. Ако след като сте рисували с учебна цел, отговорът на следните въпроси е “Да”, то значи сте подходили правилно:
– Зная ли пропорциите на изучавания обект?
– А къде в силуета е най-тясно или къде е най-изпъкналата точка?
– Зная ли кои са неговите характерни черти и детайли?
– Мога ли да опростя изучавания обект до прости форми?
– Имам ли пространствена представа за формите в анфас, профил, горен изглед и ¾?
И най-най-важните от всички въпроси, отговорът на които ще ви информира дали сте свършили добре работата или трябва да продължите със стъдитата:
– Мога ли да пресъздам обекта по въображение, без да гледам снимков материал?
– Мога ли да нарисувам обекта, завъртян в произволен ъгъл, без да гледам референции или си помагам с тях съвсем мъничко?
Пример за стъди-сесия
Стъпка 1) Започва с набавянето на хубави референции, но избягвам да загубя прекалено много време в лутане по сайтове и сваляне на прекалено много картинки. Обикновено стартирам с анатомични референции и запознаване с най-основните пропорции в различните измерения.
Мускулите и имената не са толкова важни, колкото наблюденията на по-високо ниво. Като например, че в профил тялото на коня с краката, но без главата може да бъде вписано в квадрат. Също така, негативното пространство между предните и задните крака е отново квадрат (показано със зелено).
Чудесно – > сега, ако мога да рисувам квадрат в перспектива, то мога да започна с основната пропорция на коня, от който и да е произволен ъгъл!
Стъпка 2) Продължавам с по-задълбочено изучаване на пропорциите. Най-често, когато разделя разстоянията на половини или третини, търся къде засичат основни точки в силуета. Така например знам, че най-ниската точка на гръдния кош е малко над средата на “квадрата”, за който разбрахме в предходната стъпка.
Бележка: след като разучите профила и анфаса, не забравяйте да направите проверка на разбиранията ви като ги прехвърлите в ¾ (със жълто в долния пример).
Стъпка 3) Много е полезно да правим препратки с човешката анатомия. Ако знаем човешка анатомия 😀 , винаги е по-лесно да сравняваме с животинската, която изучаваме, за да извлечем поуки и асоциации. Така например, в долния случай ми прави впечатление разликата между ставата на коня, която се явява като китка (показано със червено).
Стъпка 4) Най-важното! Пак ще повторя…най-важното е да се стремим да опростим и сведем есенцията на обекта, който изучаваме, до съвсем базови форми. Това ни позволява да ги меморизираме (добре де, добре – > да ги запомним), но най-вече да играем с тях и да ги въртим в пространството (с червено в долния пример) във всички ъгли. Те ще служат и за арматура на всичко останало.
Също така е важно да разберем формата на сеченията в някои важни точки от силуета (със зелено). Ако разрежем (веганите да ме извинят за използвания език :D) обекта през врата, средата на гръдния кош и през таза – каква ще е формата на този разрез?
Стъпка 5) Последната стъпка от стъди сесията е да проверя дали съм научил нещо като проведа тест.
Тестът е следния: Мога ли да нарисувам есенцията на кон, завъртян в произволен ъгъл… без да използвам референции? Ако отговорът е “ДА”, чудесно.
Ако успявам да нарисувам само част от коня и има зони, с които не мога да се справя -> значи трябва да се върна и да разуча тези зони още по-добре. След което пак опитвам и така, докато не се справя.
Ние решаваме до къде да стигнем с изучаването!
Най-често от това зависи срокът за работа или личните ни творчески цели. Ако имам да направя персонаж на кон, но срокът е две седмици, то вероятно проучванията, които видяхте горе ще са ми достатъчни, за да прескоча директно към дизайна.
Ако обаче работя по дългосрочен проект (пълнометражен анимационен филм, в който главните герои са коне), то ще продължа да обогатявам знанията си и разбиранията си за есенцията на коня. Ще вляза вече на по-ниско ниво -> мускули и второстепенни форми. Когато съм готов с това, ще проведа стъди сесия само за малките детайли, които са характерни и т.н. Важното е, че ние определяме до къде да стигнем с изучаването.
Да резюмирам.
Висшата цел на учебните скици е една -> ДА ОПОЗНАЯ ФОРМАТА на обекта. Ако не познавам формата в детайл, няма как да я нарисувам, няма как да я осветя и изградя светлосенъчно, няма да ВИЖДАМ и прочитам правилно референциите. И в следствие на всичко това ще ми е трудно да направя убедителен дизайн, защото каквото и да дизайнваме, то е важно да стъпва на истинска конструкция.
Важно е да знаете какво получавате от всеки един вид упражнение. От показаното тук получавате знания по СТРУКТУРА. Има други упражнения за дизайн и за техника, които правим с учениците от курса по дизайн на персонажи.
Благодаря ви, че прочетохте статията и се надявам да я намирате за полезна! Aко мога да ви бъда полезен или просто искате да споделите впечатлението си -> info@cgzen.com
До скоро!
~ Мартин
П.С. И задължително споделете статията, ако ви е харесала чрез бутоните по-долу. 🙂
Задай ни въпрос: info@cgzen.com или пиши във facebook