Как да даваме и получаваме градивна критика онлайн?
Как да даваме и получаваме градивна критика онлайн?
1. Каква е целта на тази статия?
2. Трите вида обратна връзка.
3. Как да търсим обратна връзка?
4. Начини, които да спомогнат търсенето на критика.
5. Как да даваме обратна връзка?
6. Помощни инструменти за даване на обратна връзка.
Седиш, прекарваш часове вперил поглед в екрана и износваш поредния писец върху таблета. Дали работиш по нова творба или просто драскаш за кеф, няма значение. Важното е, че нямаш търпение да споделиш резултата във фейсбук сред съмишленици-дизайнери и да чуеш тяхното мнение (дай боже, някое гуру да ти пише или лайкне, голям кеф!).
Натискаш бутона “Post” и… чакаш. Какво ли си мислят, какви ли идеи и предложения имат?
Без нито един коментар, само с 1-2 сърчица от най-близките ти фенове (сред които и майка ти), работата ти потъва бързо надолу под другите постове.
Каква е целта на тази статия?
Тази статия се роди като размишления по темата за даването и получаването на обратна връзка с цел да подобри нивото на комуникация в групата Cgzen Creatives.
Предлагам я на вашето внимание и ще съм много щастлив, ако успее да направи повече от това – да разшири разбирането ни за това как да даваме и получаваме обратна връзка.
Това е важно умение за всеки дизайнер и ще ни помогне в много ситуации – както докато се учим, така и на работното място при работа в екип!
Бележките в тази статия подкрепят презумпцията, че всеки фийдбек (е, почти всеки) – независимо дали сме съгласни с него или не – може да ни помогне да растем. Това може да стане, ако отворим съзнанието си за обратна връзка и колкото повече го направим, толкова повече ползи можем да извлечем.
В истинския живот рядко всичко протича гладко още от първия път. Затова по-важно се оказва как се адаптираме към препятсвията, които изкачат на пътя ни. Понякога обратната връзка може да изглежда именно като препятствие, което убива скоростта, с която се развиваме. Можем обаче да се научим да гледаме на нея по-скоро като на инструмент, който ни помага да се навигираме и придвижим напред в развитието си.
Какво знаете вече по темата?
Най-добре е да се дава конструктивна критика. Супер!
Също знаете, че от друга страна получаването на лоша критика може да ни засегне, дори да ни заболи.
Преди да преминем към съвети как да подобрим у себе си даването и приемането, нека първо разгледаме различните видове критика.
Трите вида обратна връзка.
Първият ни сблъсък с обратната връзка е още в училище – това са оценките върху изпити, които ни показват как сме се справили.
Проблем би било, ако получим и си останем само с оценката, защото няма да знаем къде сме сгрешили и какво трябва да подобрим занапред. Ако ни бъде посочено къде сме сгрешили, но без да ни бъде даден правилният отговор или решение на задачата, също не би било идеален случай ( вероятно голям процент от всички нас щяхме да повтаряме или рязко щеше да се увеличи търсенето на частни учители, за да се избегне първото).
Точно заради това учителят връща корекции и поправя нагледно работата на ученика, което се явява конструктивната част на обратната връзка. Тази част е най-времеотнемащата и изисква най-много усилия от страна на учителя.
Може да ни мотивира да продължим напред. Всеки, който споделя работата си в интернет, в социалните медии или форуми го е изпитал. Това е потупването, с което се насърчаваме един друг. Малко по-полезният вариант е да посочим нещата, които наистина ни харесват и да които смятаме, че авторът на творбата трябва да се стреми да запази и занапред като качества.
Последни проучвания показват, че когато постигнем успех, се учим много по-добре от него, отколкото от грешките си.
Като ментор за мен е важно да разпозная малките успехи на всеки един ученик и да ги поощря и посоча навреме. Така той ще разбере кое в действията му е правилно и най-вероятно ще продължи да го повтаря занапред. Също така ще получи прилив на енергия от успеха, което се превръща в мотивация да продължи.
Дава най-голям принос в това да се подобрим. Ще го изпитате най-вече в класната стая, при персонални консултации или по време на курсове и уъркшопи, които имат някаква форма на менторство и лично отношение от страна на инструктора (това обикновено се случва, когато се работи в малки учебни групи).
Състои се в даване на подробни насоки и в посочване на следващите стъпки. В проактивната си форма може да е подкрепено с корекция на работата на ученика, например чрез овърпейнт (четете нататък, за да научите как и сами да използвате този метод).
В работни условия този вид фийдбек може да дойде от страна на арт директора или лийд концепт артиста, но там не е директно насочен към подобряването ви като художник, а е за подобряване на играта/продукта, по който работите като екип.
Показва ни къде се намираме спрямо дадени критерии ( в най-простата си форма е оценката в училище). Когато учим в група, идва под формата на сравнение спрямо работата на съмишлениците ни.
Ако се учите сами, препоръчвам да обърнете внимание на едно хубаво упражнение за себеоценяване в края на статията.
Пример в работното място е когато кандидатстваме за работа, но не ни приемат. Най-вероятно ще ни посочат кои са местата, където се нуждаем от подобрение, защото не отговаряме на определени търсени изисквания. Aко пък вече сме част от екипа, може да се появи под формата на месечна атестация.
Как да търсим обратна връзка?
Нека първо минем през основите:
-
1. Винаги изяснете още с първото изречение, че ТЪРСИТЕ фийдбек и сте отворили очи и уши за критика и коментари.
Това е важно и за двете страни. Kато получател – означава, че сте свалили гарда. Другата страна ще знае, че няма да си навлече неприятности ( и всички ще си останат приятели накрая).
Част от това да бъдем автентични е да показваме и слабостите си и ако се чувствате особено уязвими около даден проблем, също го споделете, за да може човекът отсреща да има правилния контекст и да подбере правилния тон. -
2. Кажете какво наистина искате да извлечете от критиката.
Повечето затруднения идват от това, че не е поставена ясна рамка и търсени очаквания. Като получател е ваша задача да поставите правилния фокус върху това, което ще е най-ценно да разберете като мнение.Включете информация като:
– Заданието, целите на проекта, ограниченията, които го касаят.
– Споменете изрично какво харесвате в работата си до този момент.
– Посочете какво не харесвате в работата си до този момент.
– Кои са затрудненията, които изпитвате?
– Какъв тип мнение търсите – критика на база вкус и емоция ( виж “Събиране на мнение чрез варианти”) или критика съсредоточена върху арт фундаментите и техническото изпълнение ( виж “Споделяне на етапи и работа в прогрес”). -
3. Формулирайте въпросите си интелигентно и покажете уважение. Пишете по същество и подредено. Част от уважението се състои в това да спестите време на останалите като не се налага да четат романи.
НЕ губете времето на останалите като уж търсите критика, но го правите само с цел да привлечете внимание и празни лайкове, а не защото възнамерявате да подобрите творбата си. Обикновено това става, когато покажете работата си на финален етап, вместо да търсите мнение по-рано, докато сте на дадена стъпка от процеса. -
4. Слушайте активно и поемете ролята на умен комуникатор.
Това означава да устоите на инстинкта веднага да се защитите. Вместо това, повторете как вие разбирате коментара на отсрещната страна и ако е нужно задайте доуточняващи въпроси, за да разберете какво стои зад него на по-дълбоко ниво. Влезте в обувките на човека и помислете за неговите наклонности и от къде идва гледната му точка. -
5. Събирането на критика и мнения е само първата и най-лесната стъпка.
По-важното е да отделите време и енергия, за да подобрите работата си на база на тази критика. В противен случай губите както собственото си време (в писане по групи и форуми), така и това на хората, които ще ви обърнат внимание. Затова, ако някой ви насочи към друга цветова схема, предложи друг език на формите и т.н., най-добре тествайте сами и се уверете дали това наистина ще подобри крайния резултат.
Какво, ако не получите критиката, която сте търсели?
Повечето пъти, когато критиката е твърде “generic”, това е показател, че хората се чувстват неудобно да споделят мнение (не сте обявили, че всички “щитове” са свалени, точка 1 от горния списък) или не знаят какво точно се иска от тях (не сте поставили рамка и добро описание, с което да ги информирате, точка 2).
Следващият път, когато търсите обратна връзка за работата си, можете да минете по точките от горния списък, за да се уверите, че покривате поне някои от тях.
Начини, които да спомогнат търсенето на критика.
Събиране на мнения чрез варианти.
Това е много проактивен начин за събиране на мнения. Изразява се в това предварително да разработим варианти на дизайна си – да проведем различни опити и тестове, които да споделим, за да може лесно да се селектира и излъчи фаворит.
Лично аз горещо препоръчвам изготвянето на варианти, защото е подход, който може да подобри различни аспекти от работата ни:
-
Първо ще развие вътрешния ни критик.
Когато става дума за дизайн, рядко първата идея, която ни е хрумнала, е най-оригиналната. Обикновено са нужни повече варианти и итерации, преди да достигнем до мъничкото “еврика” (повече по темата за варианти можете да прочетете в статията с бележки за дизайн на персонажи). - Втората важна причина е, че това е едно от най-честите средства за комуникация, когато работим с клиенти на частна практика. Почти винаги в началото предлагаме опции, които да дискутираме заедно с клиента, за да сме сигурни , че вървим по правилния път, който осигурява щастливи работни взаимоотношения и удовлетворителни резултати.
Решите ли да подходите с варианти, най-добре обозначете различните версии с номера или букви, за да улесните комуникацията. По-лесно е да кажем “вариант 3 ми харесва защото…”, отколкото да кажем “тъмбнейла в ляво под този, който е с петно отгоре…”.
Споделяне на етапи на работа и прогрес.
Всеки художник и дизайнер има изграден процес на работа, който включва множество различни стъпки. Всяка творба от своя страна се нуждае от добре изпълнени фундаменти като композиция, владеeне на линия и форма, цветова хармония и т.н.
Ако покажем работата си едва, когато е завършена, рискуваме да е прекалено късно за връщане назад.
Вместо това можем да получим ценни съвети и идеи, още докато сме в процес на разработка. Споделяйте, за да съберете обратна връзка на критични етапи от работата си. След това вложете енергия за тестване и осъществяване на идеите, които сте подбрали от критиката. Едва тогава преминете към следващата стъпка.
Тази и предходната точка могат да бъдат комбинирани като показвате варианти на всеки критичен етап.
В примера по-долу виждате различните етапи от създаването на бижу от скица, през 3d принт до отливка от сребро – виж пълната статия.
Себеоценяване.
Това е подход, който използвам, когато провеждам консултации за кариерна ориентация с курсисти. Той се изразява това да намерим къде се намираме като умения, сравнявайки своето портфолио с три други от художници в различни етапи на своето професионално развитие.
Например, ако желаете да сте част от екип в студио за игри, заемащ позицията 3D Environment Artist и не сте сигурни дали сте конкурентноспособен, направете проучване и извадете три примера:
- 1. Едно портфолио на начинаещ в тази сфера.
- 2. Друго портфолио на средно напреднал или junior environment artist от някое студио, подобно на това, към което вие се стремите.
- 3. И накрая портфолио на добър професионалист.
Чрез това сравнение, освен че бързо можете да се позиционирате, ще си помогнете да разберете в кои зони трябва да се концентрирате занапред.
Помислете върху следните два въпроса:
– Какви аспекти в работите от портфолио номер 2 и 3 ( на средно напреднал и експерт) все още липсват във вашите собствени творби?
– Кои са общите черти между вашето портфолио и това от пример 1 (на начинаещ), които да избягвате занапред или да положите усилия да подобрите?
По темата за създаването на портфолио, може да обърнете внимание на този уебинар.
Как да даваме обратна връзка?
“He has a right to criticize, who has a heart to help.”
– Abraham Lincoln
- 1. Критикувайте само, когато целта ви е да помогнете и да дадете стойност на другите. Ако това е така, продължете да четете.
- 2. Добрата критика може да започне с въпроси (бъдете умен комуникатор). Например, ако питате и разберете, че човекът е вложил страшно много време в дадена творба, по-добре подходете деликатно с критиката си. Опита ми с курсисти показва, че колкото повече време е вложено в едно домашно, обикновено ученикът се “привързва” към труда си и дори може да се гордее с него, независимо от нивото на изпълнение. Вложеното време за него е пропорционално на добре свършена работа, която да заслужава поощряване. В такива случаи най-добре похвалете старанието му като първи слой от сандвича с критика.
-
3. Не знаете какво е “сандвич от конструктивна критика”? Това е учтив и ефективен начин да стигнете до същината на критиката.
-Задължително започнете с нещата, които харесвате (позитивен старт). Дори и да е трудно да поощрите работата, постарайте се да намерите нещо!
-Следва “плънката” или честната обратна връзка – бъдете честни, но без да сте брутални.
-Накрая завършете задължително с позитивна нотка на окуражаване и положителен коментар. Това е страхотен начин да омекотим критиката, особено когато не познаваме до колко човекът отсреща е по-чувствителен.
-
4. Няма по-лошо от неясния коментар. Неща от сорта на “Има нещо в дизайна ти, което не ме кефи, но не мога да разбера какво” не помагат на никого и не ви представят в добра светлина.
Ако нямате какво да кажете, по-добре замълчете.
Ако от друга страна имате някакво усещане, но не можете да го изразите с думи, най-добре първо отделете време да разберете какво точно не ви харесва, за да го комуникирате добре. В крайна сметка ще спечелите от цялото упражнение, защото ще подобрите уменията си да анализирате и ще научите да изразявате мнението си по-ясно.
“One mustn’t criticize other people on grounds where he can’t stand perpendicular himself”
– Mark Twain
Помощни инструменти за даване на обратна връзка.
Ще ви запозная с две малки безплатни приложения, които ми помагат да връщам бележки.
Epic Pen е безплатен софтуер (има и платена версия, но не е нужна), който позволява да анотираме върху екрана, тоест да рисуваме свободно по нашия desktop върху всички отворени програми.
С негова помощ можем да илюстрираме по-добре даден проблем или да подкрепим визуално разясненията в критиката ни.
В долния пример виждате как можем да онагледим, че е важно да се пускат вертикали и хоризонтали и че трябва да се следи негативното пространство. Отнема няколко секунди, за да го направим, а спестява часове в неразбиране и проблемна комуникация, което често е случая на писмената обратна връзка.
Lightshot се нарича второто приложение и позволява бързо да заснемем част от екрана, да анотираме чрез бележки и стрелки и да запишем резултата като изображение, готово за споделяне.
Това, което харесвам най-много е че по подразбиране се асоциира с клавиша PrintScreen за възможно най-бърз достъп. Също така позволява да копирате изображението в clipboard и да го paste-нете в и-мейл, trello, photoshop и където поискате, без нуждата да записвате файла локално.
Как да правим бърз овърпейнт
В случаите, когато бележки и стрелки не са достатъчни, е най-добре да направим бърз овърпейнт, за да посочим възможни решения на проблемите.
Препоръчвам друга безплатна програма, която е страхотна за работа с линия – Made with Mischief.
Макар че е напълно функционална програма за рисуване, аз я използвам само заради функцията за прозрачност на интерфейса. Тя позволява да виждате всички отворени прозорци, които седят зад програмата и да рисувате върху тях свободно и с усещане за натиск и варираща дебелина на линията.
Активирайте прозрачността с клавишната комбинация Ctrl + W и контролирайте плътността посредством клавишите < и > от клавиатурата.
Много често използвам този подход за личен арт дирекшън докато скулптирам нов дизайн на персонаж. В примера по-долу, докато е отворен Zbrush на заден фон, използвам Mischief, за да избистря дизайна на дрехата, преди да съм го изпълнил в 3D.
Също така, много често комбинирам mischief и lightshot, за да направя овърпейнт, след което веднага да го анотирам с бележки и да го изпратя в стегнат формат като единична картинка (вместо цяло есе текст).
Надявам се този документ да ви е помогнал и следващия път, когато пускате критика, да получите това, което очаквате. А когато давате и помагате на някой съмишленик и колега дизайнер, да го правите по най-ефективния начин!
И запомнете, че най- важното е да работим здраво и целенасочено и да останем скромни и земни. Нито критиката, нито комплиментите имат особено голям ефект, ако не сме гладни за знания и начинания.
Присъедини се към Cgzen Creatives