Принципи на контраст
Принципи на контраст
В тази статия ще припомним няколко от най-важните принципи на визуален контраст, които могат да са ни от полза, когато искаме да получим органични и натурално изглеждащи форми. Така че следващия път, когато скулптирате фантастично създание в Zbrush, ще може да го направите още по-убедително.
Трябва да започнем от там, че няма нищо перфектно и абсолютно симетрично в природата. Поради тази причина трябва да се стремим да избягваме еднакви и симетрични форми. Перфектността е нещо, което би направило моделите ни да изглеждат неестествени. Тя трябва да бъде целенасочено избягвана, а вместо нея да се стремим да добавим известна доза хаос.
В следващите слайдове ще напомним за най-важното, което споменахме във видео урока:
Разнообразие от големини
Едно от най-важните неща е да степенуваме формите, така че да получим първостепенни форми, второстепенни и третостепенни (детайли). Добре е детайлите да не засенчват първостепенните форми. Това най-лесно може да проверите като намалите модела на екрана или пък просто премрежите поглед. Когато го направите, детайлите трябва да изчезват напълно, а основните форми трябва да се “прочитат” добре.
Мислете за формите като за торта на няколко етажа. Големите форми са основата, средните форми са блатовете, а детайлите са черешката на тортата. Тортата ще е вкусна и без черешката, но когато я има, нещата са още по-вълнуващи. 🙂
Паралелни линии и форми
Избягвайте перфектни, паралелни линии и форми. Ако умишлено ги наклоним под различни ъгли, резултатът ще е много по-интересен и динамичен. В природата паралелните линии са неестествени.
Разнообразие в дълбочините
Наличието на по-дълбоки и по-плитки детайли създава различни по плътност сенки и ни помага да се преборим с монотонно изглеждащи повърхности. Тази вариация в дълбочините ще внесе допълнително контраст в текстурата на формите, както и наличието на по-тъмни и по-светли участъци.
Различен преход между формите
Избягвайте еднакъв преход между формите. Ако всичко е меко и заоблено, скулптурата изглежда аморфна(безформена), без усещане за конструкция и също така й липсва усещането за тегло. В дигиталната медия липсва истинска гравитация и трябва внимателно да я пресъздадем. Големите маси имат тегло и обикновено то причинява прищипване и застъпване на формите.
Ако ви е интересно да научите как да постигате различни преходи между формите в Zbrush, можете да се възползвате от нашия видео урок по темата.
Дебело към тънко
Можем да направим модела си още по-интересен като внесем динамика и в самите форми, за да има контраст в дебелините им. Един елемент може да започва по-тънък и постепенно да става по-дебел и обратното.
Права срещу крива
Чудесен начин да създадем ритъм в скулптурата си е като съпоставяме прави срещу криви. Това е особено важно за изграждането на интересен силует и е инструмент, който всички дизайнери използват.
Чисти зони и зони с детайли
Да затрупаме модела си с еднакъв и равномерен детайл не е добро решение. Трябва да редуваме изчистени зони с такива, върху които имаме повече детайл. По този начин не само внасяме разнообразие и интерес, но и създаваме зони на покой за окото на зрителя.
Светло към тъмно
Още един трик за постигане на контраст е наличието на светли и тъмни зони. Тук не засягаме използването на цветове, а само контраст постигнат чрез манипулиране на формата. Това може да стане със силно изразени припокривания и кухини. Наличието на изчистени зони и по-детайлни отново създава усещането за по-тъмни и по-светли участъци.
Благодаря ви, че прочетохте статията и се надявам, че ви е била полезна!
Ако искате да научите повече за 3D моделирането и дигиталната скулптура участвайте в нашето обучение Есенцията на Zbrush.
До скоро! 🙂
Простете ми , но във вашите скулптури има доста изравнени участъци .Още древните скулптури са разбрали ,че една скулптура за да бъде динамична /не вяла/ първото условие е да има четливост между композиционните елементи и ясна ритмика /първо отношения между основните обеми , второ вътре в основните обеми , подчинение на вторите на първите . Това позволява светлината и сянката да бъде богато нюансирана . А по въпроса за светлинните контрасти най – голям принос има Роден . Той е разбрал нещо много важно , ние живеем във въздушна среда , тази среда не е напълно непрозрачна / получава се ефект както под вода/. До човешкото око не достига цялостната информация / това са го разбирали и древногръцките архитекти / Проблема е много сложен . Всестранен . Като общо цяло е похвално ,че се опитвате да обучавате хората на тези нови изразни техники .Лично аз съм заинтригуван , бих участвал в курса ви , но само дистанционно , дори не мога да присъствам нито един ден .